منیره غریبه نیازی؛ سعید رضایی شریف آبادی
چکیده
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. ...
بیشتر
هدف: هدف تحقیق بررسی دیدگاه کتابداران کتابخانه ملی از نظریه انتقادی است. روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه استاندارد (هالیستر وشویندر ، 2014) است. ابزار تجزیهوتحلیل دادهها آمار توصیفی و آمار استنباطی است. یافتهها: یافتهها نشان داد که 57 درصد کتابداران با نظریهپردازان این نظریه آشنایی زیادی ندارند. 44 درصد با مسائل اجتماعی و فعالیتهای انتقادی مرتبط با رشته مرتبط هستند. 53 درصد نقد مارکسیست و فرا استعماری را با نظریه انتقادی مرتبط میدانستند. 51 درصد کتابداران متفقالقول بودند که مهمترین اقدامی که در زمینه کتابداری تغییر در ماهیت، شغل کتابداری، تغییر دیدگاههای سازمان آموزشی و کاربران است. فرضیه نشان داد که بین تجربه کتابدارانی که با انتقادی آشنا هستند و مهمترین اقدامات در کتابداری با توجه به مفاهیم مهم نظریه انتقادی انجام شود، ارتباط معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: میبایست کلیه کتابداران بهمنظور بهکارگیری مفاهیم نظریه انتقادی با نظریه انتقادی آشنا باشند که لزوم گنجاندن دروس نظریه انتقادی در برنامههای کتابداری احساس میشود.
منیره غریبه نیازی؛ معصومه کربلا آقایی کامران؛ امیر غائبی
چکیده
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی وب کیو ام میباشد. روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی از روش پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی میباشد. جامعه آماری پژوهش 100 وبسایت دانشگاههای دولتی ایران میباشد. گردآوری دادهها ، با استفاده از سیاهه وارسی تهیهشده درروش وب کیو ای ام صورت ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش ارزیابی وبسایتهای دانشگاههای دولتی ایران با استفاده از روش ارزیابی وب کیو ام میباشد. روش پژوهش: این پژوهش ترکیبی از روش پیمایش توصیفی و تکنیک دلفی میباشد. جامعه آماری پژوهش 100 وبسایت دانشگاههای دولتی ایران میباشد. گردآوری دادهها ، با استفاده از سیاهه وارسی تهیهشده درروش وب کیو ای ام صورت گرفته است.روش تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی تفاوت-رتبه ای پیرسون) انجامشده است. یافته ها و نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که ارزیابی وبسایتها با استفاده از معیارهای چهارگانه روش وب کیو ای ام(قابلیت استفادهپذیری، قابلیت اطمینان، قابلیت عملکرد و کارآیی) ، ازنظر معیار قابلیت اطمینان در وضعیت مطلوب (میانگین 67/0)، معیار کارایی در وضعیت مطلوب (میانگین 66/0)، معیار قابلیت عملکرد در وضعیت مطلوب (میانگین 62/0) و معیار قابلیت استفادهپذیری در وضعیت متوسط (میانگین 59/0) قرار دارند.همچنین 60درصد وبسایتها در وضعیت مطلوب و 37 درصد در وضعیت متوسط قرار دارند و نیز بین رتبهبندی دانشگاههای دولتی ایران و رتبهبندی وبسایت آنها همبستگی ضعیفی وجود دارد(همبستگی 0.22).
منیره غریبه نیازی؛ معصومه کربلا آقایی کامران؛ امیر غایبی
چکیده
مقدمه: امروزه وب یکی از مهمترین ابزارهایی است که افراد بیشماری از آن به مثابه اصلیترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات استفاده میکنند. شبکه جهانی وب نقش مهمی در حوزه های کاربردی مختلف همچون تجارت، آموزش، صنعت وسرگرمی ایفا می کند. وب سایتها نقش اساسی در اشاعه اطلاعات بر عهده دارند. روش های ارزیابی وب سایت ها به منظور شناخت دقیق ...
بیشتر
مقدمه: امروزه وب یکی از مهمترین ابزارهایی است که افراد بیشماری از آن به مثابه اصلیترین ابزار برای دسترسی به اطلاعات استفاده میکنند. شبکه جهانی وب نقش مهمی در حوزه های کاربردی مختلف همچون تجارت، آموزش، صنعت وسرگرمی ایفا می کند. وب سایتها نقش اساسی در اشاعه اطلاعات بر عهده دارند. روش های ارزیابی وب سایت ها به منظور شناخت دقیق تر و کنترل محتواهای تولید شده بر روی وب سایت ها مورد استفاده قرار می گیرند. هدف: هدف تشریح روشهای ارزیابی وب سایت، روش وب کیو ای ام و نمایه ارزیاب است. روش: روش مطالعات کتابخانه ای جهت تشریح روش های ارزیابی سایت استفاده شده است. بحث و نتیجه گیری: بهره مندی از روش های کمی جهت ارزیابی کیفی وب سایت ها به دلیل کاهش خطای انسانی و متغیرهای مداخله گر حائز اهمیت است که باعث صرفه جویی در زمان شده و نتایج دقیق تری را در ارزیابی به دست می آورد.